NKS ciklusi kod plaćanja plaća radnicima
NKS ciklusi su pojam koji se veže uz provođenje platnih transakcija, a u širem smislu označava točno vrijeme provedbe naloga za plaćanje, odnosno vrijeme kada je na računu primatelja vidljiva uplata.
NKS je akronim pojma Nacionalni klirinški sustav, što je međubankovni platni sustav koji omogućuje obračun bezgotovinskih međubankovnih platnih transakcija u eurima svih sudionika NKS-a.
U NKS-u se platni nalozi obrađuju u određenim vremenskim ciklusima tijekom dana, što je proces koji omogućuje ne tako brzu, ali učinkovitu razmjenu platnih informacija između banaka.
S obzirom na to da NKS obično ima više ciklusa obrade tijekom jednog dana, transakcije se zbog toga mogu izvršavati više puta dnevno.
Uvođenjem NKS-a bankama i drugim financijskim institucijama je omogućeno da automatski obrađuju plaćanja između svojih klijenata putem centralnog sustava koji povezuje sve sudionike.
Klirinški sustav otad bilježi obveze i potraživanja banaka, a na kraju svakog ciklusa se obrađuju ukupni iznosi koje banke trebaju međusobno poravnati.
Iako se vrijeme 18.30 h uzima kao trenutak kojim počinje i završava jedan dan u ciklusu, „obične“ transakcije se u Hrvatskoj provode kroz nekoliko ciklusa tijekom radnog dana, a svi ciklusi se odnose na platne transakcije unutar zemlje.
NKS ciklusi provedbe transakcija
Trenutno, ciklusi u NKS-u se u Hrvatskoj se odvijaju u pet termina na način da je prvi ciklus NKS-a u 8.30 sati, drugi ciklus NKS-a u 10.30, treći ciklus u 12.30, četvrti u 14.30, a peti ciklus NKS-a u 16.30 sati.
Ti termini označavaju točno vrijeme kada banke šalju i primaju platne naloge za međubankovne transakcije, a poravnanje se provodi ubrzo nakon tog vremena.
NKS omogućuje da se većina ne instant (ne trenutačnih) platnih transakcija unutar zemlje izvrši unutar istog radnog dana, što je izuzetno važno za poslovanje i građane.
Međutim, vikendom i praznicima se NKS ciklusi ne provode, a transakcije koje su poslane u to vrijeme obrađuju se sljedećeg radnog dana.
Europska unija je prepoznala da ovakav način transakcija negativno utječe na europsko gospodarstvo, stoga je uvela i TIPS (TARGET Instant Payment Settlement) sustav za instant plaćanja kojim se unaprjeđuje dosadašnji obračun međubankovnih platnih transakcija, a vrijeme provedbe platnog naloga skraćuje na 10 sekundi.
Nastavno na navedeno, banke nam danas moraju pružiti mogućnost da koristimo trenutačna (instant) plaćanja prema bilo kojem subjektu ili osobi na području Europske unije i zemljama EGP-a i to po ograničenoj visini naknade za uslugu.
To je danas itekako moguće zahvaljujući strelovitom razvoju fintech usluga na Starom kontinentu.
Razvoj trenutačnih platnih usluga posljedica je upliva kompanija tehnološkog sektora u financijski sektor, nakon čega su nastale jeftinije, brže i efikasnije platne usluge koje nam omogućuju veći nadzor nad vlastitim financijskim podacima.
Prva takva platna usluga u Hrvatskoj je merBanking, koja obuhvaća uslugu iniciranja plaćanja (PIS - Payment Initiation Service) i uslugu informiranja o računu (AIS - Account Information Service).
Ove su usluge danas dio svih najvažnijih računovodstvenih programa i poslovnih rješenja na hrvatskom tržištu, a zahvaljujući tome njihovi korisnici obavljaju sva plaćanja iz svog programskog rješenja, bez „ulogiravanja“ u internetsko bankarstvo.
Usluga iniciranja plaćanja
Korisnici poslovnih transakcijskih računa aktivacijom usluge merBanking (PIS) obavljaju plaćanja iz svog računovodstvenog programa ili programskog rješenja (ERP-a) odakle zadaju naloge za plaćanja bez posebne prilagodbe i integracije sa svojom poslovnom bankom.
Korisnik zahvaljujući usluzi PIS-a ne mora generirati datoteke s platnim nalozima iz poslovne aplikacije i ručno ih prepisivati ili učitavati u internetsko bankarstvo, već naloge zadaje iz poslovnog rješenja koje koristi, odabirom dokumenata koje želi platiti.
Kroz merBanking uslugu integriranu u računovodstveni program mogu se plaćati računi u papirnatom ili elektroničkom obliku, ponude ili putni nalozi, odnosno sve valjane knjigovodstvene isprave koje se evidentiraju i knjiže u računovodstvenom programu.
To znači da se i isplata plaća i svih ostalih dohodaka te pripadajućih doprinosa obavlja iz računovodstvenog programa ili ERP-a.
Usluga iniciranja plaćanja je trenutno dostupna u više desetaka računovodstvenih programa koji se mogu koristiti na hrvatskom tržištu i nekim tržištima zemalja u regiji.
Isplata plaća iz ERP-a
Kroz uslugu iniciranja plaćanja (PIS) mogu se plaćati pojedinačni ili zbirni platni nalozi, što je idealno rješenje za isplatu plaća kada tvrtka ima veliki broj radnika.
Kada korisnik želi platiti zbirni nalog koristeći merBanking, tada kroz svoj poslovni softver (ERP) generira zahtjev za grupno plaćanje pri čemu se svaki od pojedinačnih naloga unutar grupnoga mora odnositi na istu platnu uslugu banke i plaćati s istog bankovnog računa.
Moguće je zadati i zbirni nalog s budućim izvršenjem pojedinačnih naloga. Autorizaciju platnog naloga korisnik obavlja direktno putem jedne od raspoloživih metoda snažne autentifikacije klijenta (SCA).
Kod plaćanja naloga kroz merBanking (PIS), riječ je o dvofaktorskoj autentifikaciji (2FA), odnosno autorizaciji tokenom, koja se smatra najsigurnijim načinom autentifikacije jer isključivo osoba koja posjeduje token, ili je ovlaštena za njegovo korištenje, može pristupiti stranici i autorizirati nalog.
Korisnik kroz merBanking može i otkazati nalog za plaćanje unutar računovodstvenog programa klikom na „opozovi plaćanje“, prije čega treba izabrati naloge koje želi opozvati.
Kod plaćanja zbirnih naloga je velika prednost što je sustav postavljen tako da daje povratnu informaciju za svaku stavku, što je posebno korisno kod isplate plaća.
Naime, kada se putem iniciranja plaćanja pokrene zbirno plaćanje, korisnik ne mora provjeravati unutar internetskog bankarstva kakav je status naloga, odnosno koja su plaćanja „prošla“, a koja imaju grešku.
Sve povratne informacije o tome je li nalog za plaćanje prošao ili ne, korisnik dobiva u svoj računovodstveni program.
Za razliku od SEPA plaćanja zbornih naloga, sustav merBanking ne samo da javi korisniku ima li datoteka grešku ili ne, nego javi na kojim stavkama je greška nastala.
Korisnik zbog toga može puno brže reagirati, ispraviti grešku unutar datoteke naloga i ponovno je poslati na plaćanje iz to sve iz svog računovodstvenog programa ili poslovnog rješenja.
To je posebno korisno kod isplate plaća za veliki broj radnika ili za knjigovođe koji u ime korisnika šalju na plaćanje veliki broj naloga, budući da ne moraju provjeravati stavku po stavku kako bi pronašli grešku, nego im merBanking odmah javlja na kojim je stavkama greška nastala.
Zadavanje platnih naloga
Korisnici merBanking usluge sve platne naloge, bilo da je riječ o plaćanju jednog računa ili zbirnim nalozima, kreiraju, zadaju i plaćaju unutar računovodstvenog programa ili programskog rješenja.
Nakon što korisnik unutar računovodstvenog programa označi transakcijski račun s kojeg će se obaviti plaćanje, sustav putem usluge merBanking šalje pojedinačni ili zbirni nalog u sustav banke i preusmjerava korisnika direktno na autorizaciju poslanog naloga kako je ranije opisano.
Sukladno zakonu, merBanking provodi analizu rizika i mjere sprječavanja zloporabe i pranja novca pa se provjerena platna transakcija dostavlja u banku, koja potom provjerava autorizaciju i trenutno provodi platnu transakciju.
Banka vraća informaciju o statusu platne transakcije, koju platforma merBanking šalje korisniku platne usluge direktno u njegov poslovni program.
Kroz sustav merBanking (PIS) integriran u poslovni softver, mogu se inicirati i buduća pojedinačna ili zbirna plaćanja: korisnik u računovodstvenom programu zadaje nalog i vrijeme provođenja budućeg plaćanja te ga putem svog računovodstvenog programa i usluge merBanking šalje prema banci.
Banka pohranjuje buduću platnu transakciju i provodi je na željeni dan temeljem primljenog i autoriziranog naloga.
Ova značajka također može biti itekako od koristi kada je riječ o jednostavnoj isplati velikog broja plaća radnika.
Čak i da postoje određene greške u nalozima, zahvaljujući ovoj usluzi brzo će se detektirati i ispraviti i neće doći do neželjenih zastoja u plaćanju.
Iz svega navedenoga može se lako zaključiti da je usluga iniciranja plaćanja jedan od najvažnijih alata za brzu, sigurnu i jednostavnu provedbu platnih naloga poduzetnika.